Α’ Τάξη

  1. Μέθοδος διδασκαλίας των μαθημάτων της Α? Τάξης Δημοτικού

Στην Α? τάξη το παιδί έρχεται αντιμέτωπο με νέες μαθησιακές συνθή-

κες όπως είναι το οργανωμένο σχολικό περιβάλλον της τάξης

 (π.χ θρανία) όπως με τη μεθοδική διδασκαλία των γνώσεων, τους 

κανόνες της τάξης, τις υποχρεώσεις και τα δικαιώματα που αναγνωρί-

ζονται από τους κανονισμούς του  σχολείου, με τη μελέτη των μαθημά-

των και με την υπευθυνότητα.

Πρωταρχικός μας στόχος, είναι η ομαλή μετάβαση του παιδιού από το

 νηπιαγωγείο στο δημοτικό και γι? αυτό φροντίζουμε το σχολικό 

περιβάλλον να είναι φιλικό όσο και διδακτικό, καλλιεργούμε σχέσεις 

αγάπης, σεβασμού, κατανόησης, και ενισχύουμε την αυτοεκτίμηση και

 την αυτοπεποίθηση του παιδιού. Δημιουργώντας τις σωστές προϋποθέ-

σεις στοχεύουμε να έχουμε ένα παιδί ήρεμο, χαρούμενο, που δε φοβά-

ται το σχολείο αλλά αντιθέτως είναι πρόθυμο να αναλάβει τις νέες του

 ευθύνες.

Για να γίνει αυτό, αρχικά διαθέτουμε ένα χρονικό διάστημα για την

 ανακάλυψη των εμπειριών και των βιωμάτων του παιδιού, ώστε να

 είμαστε σε θέση να σχεδιάσουμε και να οργανώσουμε ένα εξατομικευ-

μένο εκπαιδευτικό πρόγραμμα με κύριο γνώρισμα την βιωματική διδα-

σκαλία. Εκμεταλλευόμενοι την εμπειρία του παιδιού, ακολουθούμε μία

 βιωματική προσέγγιση  των νέων γνώσεων που μας οδηγεί σταδιακά 

στην κατάκτησή τους. Η βιωματική μέθοδος διδασκαλίας απαιτεί την

ενεργή συμμετοχή του παιδιού στην ανακάλυψη και κατάκτηση της 

νέας γνώσης και επιτρέπει την σύνδεση με τις ήδη υπάρχουσες γνώσεις

 και εμπειρίες του, γεγονός που καθιστά το οικοδόμημα της γνώσης 

ολοκληρωμένο, οργανωμένο και σταθερό.

Το παιδί πλέον προσλαμβάνει τη νέα γνώση σαν κάτι απολύτως φυσικό

 που ανακάλυψε το ίδιο και δεν αποστηθίζει έτοιμες θεωρίες.

Επιπλέον η καθημερινή μελέτη στο σχολείο αλλά και στο σπίτι σε 

συνδυασμό με μικρές επαναληπτικές ασκήσεις, παρέχουν την απαιτού-

μενη εξάσκηση που θα βοηθήσει το παιδί να κατανοήσει και να κατα-

κτήσει όσα μαθαίνει καθημερινά. Φροντίζουμε η εργασία για το σπίτι 

να μην απαιτεί πολύ από το χρόνο του παιδιού, γιατί το αποτέλεσμα 

θα είναι να το κουράσει και να του στερήσει χρόνο από το παιχνίδι του

 που είναι εξίσου πολύτιμο για την ηλικία του.

Γλώσσα

Η Γλώσσα αποτελεί ένα από τα κυριότερα μαθήματα της Α? τάξης.

 Φυσικά, όταν το παιδί έρχεται στο σχολείο, ήδη εκφράζεται μέσω του

 προφορικού λόγου και ήδη έχει κάποιες εμπειρίες από τον γραπτό

 (έχει «διαβάσει» ένα παραμύθι, έχει δει ένα βιβλίο, μία εφημερίδα, 

τις ετικέτες των προϊόντων κ.λ.π.). Παράλληλα λοιπόν με το βιβλίο του

 μαθητή, το τετράδιο εργασιών, το Ανθολόγιο και τις σημειώσεις των 

εκπαιδευτικών μας, οργανώνονται δραστηριότητες που στόχο έχουν

την ανακάλυψη και αφομοίωση νέων γνώσεων οικοδομώντας τες πάνω

 στις ήδη υπάρχουσες.

Ο λόγος, προφορικός ή γραπτός, διέπει κάθε δραστηριότητα σχολική 

και μη, οπότε είναι εξ?ορισμού διαθεματικός ο χαρακτήρας του. Πέρα 

λοιπόν από τις σχεδιασμένες παιγνιώδεις δραστηριότητες που 

στοχεύουν σε ορισμένη γλωσσική ενότητα, η γλώσσα κυριαρχεί σε 

όλες τις δραστηριότητες με αποτέλεσμα το παιδί να αφομοιώνει πιο 

εύκολα τις γνώσεις αλλά και να ανακαλύπτει διαρκώς νέες.

Στο τέλος κάθε θεματικής ενότητας γίνεται επανάληψη, η οποία βοηθά-

ει στην καλύτερη σύνδεση και οργάνωση της ύλης που έχει διδαχτεί.

Σκοπός του μαθήματος της Νεοελληνικής γλώσσας είναι να μάθει 

στα παιδιά να γράφουν και να διαβάζουν σωστά. Ακόμη να τα κάνει 

ν? αγαπήσουν το «καλό βιβλίο».

Στην Α΄ τάξη υιοθετούμε ένα συνδυαστικό μοντέλο για τη διδασκαλία

 της ανάγνωσης και της γραφής, το οποίο συνθέτει στοιχεία της 

αναλυτικοσυνθετικής μεθόδου με στοιχεία της αναδυόμενης γραφής

αλλά και της ολικής προσέγγισης της γλώσσας.

· Η ανάγνωση και η γραφή είναι πράξεις με νόημα και κατά 

συνέπεια η διδασκαλία τους, πρέπει να αποσκοπεί στην εξυπηρέ-

τηση πραγματικών επικοινωνιακών αναγκών.

· Στη γραμματική ξεκινούμε με βασικές έννοιες όπως 

η Λέξη ? Πρόταση ?Αλφάβητο-Άρθρο-Ουσιαστικό-Καταλήξεις-

Επίθετο-Βασικά σημεία στίξης-Ρήματα-Κλίση Ενεστώτα κ.α

· Στο Σκέφτομαι και Γράφω ασχολούμαστε με περιγραφικές 

εκθέσεις. Μαθαίνουμε να φτιάχνουμε προτάσεις. Βάζουμε έννοιες

 σε λογική σειρά. Φτιάχνουμε παράγραφο.

Μαθηματικά

Τα Μαθηματικά είναι επίσης ένα βασικό μάθημα της Α? δημοτικού.

 Το παιδί θα πρέπει να εξοικειωθεί 

· με τις τέσσερις βασικές αριθμητικές πράξεις (πρόσθεση, 

πολλαπλασιασμός, αφαίρεση, διαίρεση)

· με τους αριθμούς τουλάχιστον μέχρι το 100

· με τις έννοιες της μονάδας, της δεκάδας, της εκατοντάδας, 

· με τα νομίσματα.

Στόχος μας είναι ο Αριθμός. Διδάσκεται αισθησιοκινητικά και 

βιωματικά. 

?Από την αρχή της μάθησης των αριθμών φροντίζουμε να
παρουσιάζουμε τους αριθμούς με τη μορφή του αθροίσματος, 
με βάση το 5 και στη συνέχεια με βάση το 10. 
?Ο πολλαπλασιασμός διδάσκεται συνδέοντάς τον με την 
πρόσθεση. Έχουμε μια πρώτη επαφή με την προπαίδεια.
?Η διαίρεση διδάσκεται μέσα από το μοίρασμα των υλικών. 
?Τέλος στα Μαθηματικά δίνεται ιδιαίτερη βαρύτητα και αφιερώνεται μεγάλη έκταση στη λύση του προβλήματος. 
Μέσα στην τάξη αναδεικνύονται και ενθαρρύνονται διαφορετικές 
στρατηγικές.

Μελέτη Περιβάλλοντος

Το τρίτο μάθημα της Α΄ τάξης είναι η Μελέτη Περιβάλλοντος.

 Σκοπός της είναι η απόκτηση γνώσεων και η ανάπτυξη δεξιοτήτων, 

που επιτρέπει στο μαθητή να παρατηρεί, να περιγράφει και να ερμη-

νεύει τη λειτουργία του φυσικού και ανθρωπογενούς περιβάλλοντος

 μέσα στο οποίο αναπτύσσεται ο άνθρωπος στο χώρο και στο χρόνο. 

Το μάθημα προσεγγίζεται βιωματικά.

Όπως κάθε χρόνο θα πραγματοποιούνται επισκέψεις,
 οι οποίες θα συνδυάζονται με τα μαθήματα της Α΄ Τάξης και υπάρ-
χουν επίσης πολλές ενδοσχολικές δράσεις μεταξύ των τάξεων
 (πχ κοινές δραστηριότητες  με τη Β΄ Τάξη και Γ΄Τάξη ,φωτογραφικό 
υλικό).

      2.Ειδικότερα το εκπαιδευτικό μας έργο σε ολες τις τάξεις του  δημοτικού περιλαμβάνει:

? υποδειγματική διδασκαλία όλων των μαθημάτων που αναφέρονται στο Αναλυτικό Πρόγραμμα του Υπουργείου Παιδείας
?έμφαση στην καλλιέργεια και ανάπτυξη τόσο του προφορικού όσο και του γραπτού λόγου,  καθώς η εποχή της εικόνας και του βομβαρδισμού πληροφοριών που ζούμε έχει βραχυκυκλώσει σε μεγάλο βαθμό τη γλωσσική έκφραση των παιδιών.
? ένταξη του λογοτεχνικού βιβλίου στην καθημερινή σχολική δραστηριότητα των παιδιών
? ενισχυτική διδασκαλία και δημιουργική απασχόληση
? απογευματινή μελέτη στο σχολείο, αμέσως μετά το πέρας της καθημερινής διδασκαλίας, υπό την εποπτεία του δασκάλου του ολοημέρου.
? παροχή ? καθημερινά ? πρόσθετου φωτοτυπικού υλικού με στόχο την καλύτερη εμπέδωση της καθημερινής διδαχθείσας ύλης.
? παραγωγή εκπαιδευτικού υλικού για τη συμπλήρωση της διδακτέας ύλης, όπου αυτό κρίνεται αναγκαίο.
? καθημερινή εξέταση των μαθητών και σχολαστικός έλεγχος των εργασιών τους.
? διδασκαλία της Αγγλικής γλώσσας.
? διδασκαλία δεύτερης ξένης γλώσσας στις μεγαλύτερες τάξεις.
? ποικίλα προγράμματα πνευματικών και καλλιτεχνικών εκδηλώσεων.
? εκπαιδευτικές επισκέψεις σε αρχαιολογικούς χώρους, μουσεία, πνευματικά ιδρύματα, επιστημονικούς χώρους, με το μικρότερο δυνατό κόστος.
? ποικιλία εκδηλώσεων, επετειακών και θεατρικών.
? τακτική αξιολόγηση του διδακτικού έργου των εκπαιδευτικών από την Διεύθυνση του Σχολείου.
? χρήση οπτικοακουστικών μέσων (φωτογραφικό υλικό, εκπαιδευτικές ταινίες, προβολή διαφανειών, χρήση προτζέκτορα), που κάνουν πιο ελκυστική τη διαδικασία μάθησης για τα παιδιά.
? ιδιαίτερη έμφαση στην ανάπτυξη του γραπτού λόγου, ώστε οι μαθητές να μάθουν να εκφράζονται με σαφήνεια.
? διαρκής ενθάρρυνση στα παιδιά για την εντρύφηση σε εναλλακτικές ? πέραν των κλασικών ? πηγές γνώσης (εγκυκλοπαίδειες, έντυπα, Ίντερνετ).