Μαθησιακές δυσκολίες

Μύθοι και αλήθειες

        kids-schoolΥπάρχουν πολλοί μύθοι που συνδέονται με τις μαθησιακές 

δυσκολίες.

 Πόσες φορές ακούσαμε και ακόμη ακούμε πολύ συχνά τη 

φράση «έξυπνος,αλλά τεμπέλης». 

Σήμερα όμως μπορούμε να βεβαιώσουμε ότι το παιδί 

δε μαθαίνει όπως οι συμμάθητες του, όχι γιατί δε θέλει 

να γράφει και να διαβάζει,αλλά γιατί αντιμετωπίζει

μαθησιακές δυσκολίες. 

    Όταν το σχολείο δεν κατανοεί και δεν αντιμετωπίζει 

κατάλληλα τις ιδιαίτερες ανάγκες του μαθητή τότε αυτός αποτυγχάνει. 

Η σχολική αποτυχία τον αποθαρρύνει και του

δημιουργεί άρνηση.

Αλλά τι είναι μαθησιακές δυσκολίες;

Πρόκειται για μια ανομοιογενή ομάδα διαταραχών που 

εκδηλώνονται με δυσκολίες:

  • Στην ταξινόμηση, αποθήκευση και οργάνωση πληροφοριών
  • Στην «στοχαστικότητα», απαντά δηλαδή αυτόματα χωρίς να στοχαστεί (σκεφτεί) πριν την ερώτηση
  • Στην οργάνωση της συμπεριφοράς
  • Στη συγκέντρωση προσοχής, γιατί ο μηχανισμός του εγκεφάλου που ξεχωρίζει αυτό που είναι ασχετο υπολειτουργεί. Έτσι προσέχει το ίδιο με τη δασκάλα που εξηγεί, τους θορύβους που ακούγονται απ’έξω ή το θόρυβο που κάνουν οι σελίδες του βιβλίου που ξεφυλλίζει
  • Στην εκτέλεση πολύπλοκων οδηγιών
  • Στην εκμάθηση αριθμών, ημερομηνιών, μαχών κτλ
  • Στην κατανόηση γραφικών παραστάσεων
  • Στην αντιγραφή από τον πίνακα ή στην καθ’ υπαγόρευση γραφή
  • Στο σωστό κράτημα του μολυβιού

Ειδικότερα υπάρχουν δυσκολίες

  •  Στην ανάγνωση (συλλαβιστό διάβασμα, χρωμάτισμα φωνής,χρησιμοποίηση σημείων στίξης, αντιστοφή γραμμάτων σε λέξεις,ακολουθία των γραμμάτων..)
  • Στην ορθογραφία (τόνοι, αποστάσεις, παραλείπουν ή προσθέτουν γράμματα ή συλλαβές, δυσανάγνωστα γράμματα, δεν τηρούν γραμματικούς κανόνες ακόμη κι αν τους ξέρουν)
  •  Στην κατανόηση κειμένου
  •  Στο γραπτό λόγο- «σκέφτομαι και γράφω» (περιορισμένο κείμενο από νοήματα και ιδέες ή άστοχο)
  • Στα μαθηματικά (δυσκολία στην ανάγνωση αριθμών και μαθηματικών συμβόλων, στον αυτόματο μαθηματικό υπολογισμό, στην απομνημόνευση προπαίδειας,την κατανόηση αφηρημένων μαθηματικών εννοιών και επίλυση μαθηματικών προβλημάτων).

Ο δεύτερος μύθος είναι η αντίληψη ότι το παιδί με μαθησιακές δυσκολίες δεν είναι έξυπνο .Η αλήθεια είναι ότι η νοημοσύνη δεν έχει σχέση με τις μαθησιακές δυσκολίες. Το αντίθετο, για να χαρακτηριστεί ένα παιδί με μαθησιακές δυσκολίες πρέπει να έχει φυσιολογικό ή και ανώτερο δείκτη νοημοσύνης.Αν υπάρχει νοητικό πρόβλημα, έχει νοητική ανωριμότητα και όχι μαθησιακές δυσκολίες.

Ο τρίτος μύθος είναι ότι μαθησιακές δυσκολίες κι δυσλεξία είναι το ίδιο.Η δυσλεξία είναι μια μορφή μαθησιακής δυσκολίας. Δεν είναι ένας άλλος όρος για μαθησιακές δυσκολίες.

Ο τέταρτος μύθος είναι ότι οι μαθησιακές δυσκολίες αφορούν μόνο τη μάθηση. Δεν επηρεάζει άλλους τομείς της ζωής του παιδιού. Όμως υπάρχουν δυσκολίες και σε άλλες δραστηριότητες της κοινωνικής και συναισθηματικής ζωής.

Ο πέμπτος μύθος είναι ότι οι μαθησιακές δυσκολίες ξεπερνιούνται με τον καιρό. Η αλήθεια είναι ότι σε κάθε ηλικία ο τρόπος και η ένταση εκδήλωσης των δυσκολιών διαφέρουν.

Τέλος υπάρχει ο μύθος ότι το παιδί με μαθησιακές δυσκολίες δεν μπορεί να μάθει. Μακροχρόνιες μελέτες έδειξαν ότι οι μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες όχι μόνο μπορού να μάθουν, αλλά και να πετύχουν σε ακαδημαϊκό επίπεδο σπουδών.

Αυτό που σίγουρα χρειάζεται είναι εξατομικευμένη εκπαίδευση, προσαρμοσμένη στις ανάγκες τους και εξοπλισμένη με τις κατάλληλες υποδομές.

Η συνεργασία των γονέων με τους επιστήμονες της ειδικής αγωγής καθώς και με τους δασκάλους  και διευθυντές του σχολείου έχει ένα ολοκληρωμένο και αποδοτικό αποτέλεσμα.

                                                Η δασκάλα του τμήματος ένταξης

                                                             Δώρα Μπαμίδου